Willehalm Instituut Persbericht
Amsterdam, 12 augustus, 2012 – Zoals al eerder ter
herinnering werd gebracht bij de lancering van de blog “De Deugden aan de macht” in verband met
de van 13 augustus tot en met 11 september durende tentoonstelling “De Deugden”
in het Amsterdamse centrum voor spiritualiteit en bewustwording De Roos, zijn in de esoterische en
antroposofische traditie van het Iers-Schotse of Graalchristendom van de
Heilige Johannes en Rudolf Steiner De Deugden als hoge Engelwezens van
de tweede hemelse hiërarchie ook bekend als Krachten of Geesten van
Beweging. Deze machtige wezens, die in deze hiërarchie precies in het
midden staan tussen the hoogste Geesten der liefde, de Serafijnen en de
laagste, de eigenlijke engelen, hebben mede tot taak de kosmos in balans te
houden, d.w.z. zij dienen het midden te bewaren en bewaken tussen de twee
tegenmachten: het duivelse (Luciferische) verleiden en het satanische
(Ahrimanische) onderdrukken.
Dit principe van het gouden midden trachten te
bewerkstelligen tussen twee dwaalsporen en afgronden ligt ten grondslag aan de
Aristotelische ethiek en daarbij ook aan de 12 Deugden of Krachten die in het
boek “De
Deugden - Jaargetijden van de ziel” van de Duitse
filosoof/antroposoof Herbert Witzenmann (1905-1988) aangevoerd worden, en wel
als eigenlijke geesten der beweging. Want het is geen eenvoudige opsomming van
een reeks maandelijkse Deugden die wordt aangeboden, maar een soort
binnenbeweging, zoals bij voorbeeld de Deugd van deze maand augustus waar in
korte maar krachtige meditatieve zinnen uitgelegd wordt hoe “Medelijden
tot vrijheid wordt” of in de volgende maand september “Hoffelijkheid
tot tact van het hart wordt”.
Daarbij heeft de Nederlandse kunstschilder Jan de Kok
voor elk van die 12 Deugden een passende, even kleurrijk als krachtige
verluchting geschapen die, samen met het doek van de titelpagina, waarin die
spanning tussen hemel en aarde, licht en duisternis mooi opgeroepen wordt, dus
van 13 augustus in het centrum De Roos te bezichtigen zijn. Door deze kunstzinnige
aanvulling kan de toeschouwer zich extra aangemoedigd, ja geïnspireerd voelen
om, met de nodige inspanning van begrip, zich de hoge spiritualiteit, die in
deze maandmeditaties besloten ligt, eigen te maken en daardoor een individuele
bijdrage te leveren aan de moedige poging van de schrijver om de deugdelijke
omgangsvormen van de hemelse Machten toegankelijk voor de hoofden en harten van
de mensen op aarde te maken.
Ter gelegenheid van zowel de heropening van deze
tentoonstelling als het op gang komen van de verkiezingscampagnes voor de
zetels in de Twee Kamer lijkt het nu aangebracht om de nieuwe partij “De
Deugden” als een echte partij van het dubbele midden op te voeren (een dubbel
midden, omdat wanneer je het middenpad wil bewandelen tussen twee uitersten, je
als een soort Januskop beiden in de gaten moet hebben om je daartegen af te
kunnen zetten en standhouden.) Uiteraard niet als een tegenpartij van welke
politieke partij dan ook, maar als een noodzakelijke, dubbele aanvulling op het
politieke speelveld. Dit kan dan eindelijk zich beperken tot zijn eigenlijke
taak van de handhaving van de rechtstaat d.w.z. in de zin van de trias politica:
de uitvoerende en de wetgevende macht en als derde de daarvan volkomen
onafhankelijke rechtspraak. Deze trias politica kan dan geleidelijk omgevormd
worden tot een trias organica, d.w.z. een driegeleding van het sociale
organisme, waarbij de afgeslankte nieuwe rechtstaat zich volledig terugtrekt
uit zowel het culturele leven (kunst, wetenschap en religie) alsook het
economische leven, opdat deze zich dan relatief zelfstandig, optimaal kunnen
ontwikkelen. Dat betekent dus dat de politiek zich bv. niet meer bezig houdt met
de kwestie van normen en waarden, dat is juist iets wat tot de taak van
de dragers van het culture leven hoort door het inspireren en uitdragen van de
Deugden, in het algemeen door alles wat met de ontwikkeling van menselijke
vaardigheden te maken heeft.
Wat nu vooral echter zeer dringend is, is de hervorming
van het economische leven. En ook hier is het dubbel-midden-scheppend principe
tussen twee polariteiten van toepassing, zoals we dat eerder gezien hebben bij
de Deugden, maar nu niet op het gebied van het menselijk bewustzijn, de ziel,
maar op het gebied van de fysieke buitenwereld, moeder aarde. Een ook
hier kan het werk van Herbert Witzenmann, die niet alleen filosoof/antroposoof
was, maar ook een ervaren industrieel, ons verder helpen, met name zijn
socinalorganische studies “De
rechtvaardige prijs – wereldeconomie als sociale organica” als zijnde een
geniale inleiding op de cursus Wereldeconomie van zijn persoonlijke
leraar Rudolf Steiner, “Geldordening
als bewustzijnskwestie – Een nieuw financieel stelsel vereist een nieuw
beschavingsprincipe” en zijn binnenkort verschijnend “Sociale
organica – Ideeën voor de hervorming van de economie”.
Waarom nu dus rechtvaardige prijzen de deugden van de
wereldeconomie zijn, wordt duidelijk wanneer men beseft dat de kwestie van
rechtvaardige prijzen een kwestie is van het in evenwicht brengen en houden van
twee tegenstrijdige waardenvormende processen: Enerzijds de economische
waardenstroom die ontstaat door de toepassing van arbeid (via machines) op de
natuur, grondstoffen (handarbeid die arbeidsintensief is), en anderzijds de
waardenstroom die ontstaat door de toepassing van geest op de arbeid (koparbeid
die just arbeid sparend is). Deze functie kan echter alleen uitgeoefend worden,
indien er zog. economische associaties worden opgericht bestaande uit evenredig verdeelde vertegenwoordigers van de drie groepen uit het economische leven,
d.w.z. producenten, consumenten en handelaren met verregaande bevoegdheden om 1.
Het geld- en kredietsysteem; 2. De handel en 3. De overdracht van de
productiemiddelen te regelen, iets wat dus, zoals steeds meer blijkt, noch de
staat noch de banken in staat zijn te doen. Voor verdere verdieping verwijs ik
naar de gemoemde geschriften en mijn lezing “Just
prices are the virtues of the economie” op het Novaglobe symposium verleden
zomer in Ruigoord georganiseerd door Iwanjka Geerdink.
Een andere relatie tussen de laatste twee gebieden
waarvan sprake was, dwz. het culturele en het economische leven, wordt
duidelijk door de stelling die Witzenmann in zijn Geldordening publicatie
stelt, namelijk dat het heersende financiële stelsel een afspiegeling is van
het heersende beschavingsprincipe en omgekeerd. Willen we dus vanuit het
culture leven meehelpen om het huidige mensonterende economische systeem om te
vormen, dan kan dat dus door het omvormen van het materialistische
beschavingsprincipe in een idealistische, mens- en aardelievende via het zich
verdiepen in en het uitdragen van ja, De Deugden. Deze zijn het beste middel
wat ik me maar kan bedenken om tegemoet te komen aan de dringende eisen van
onze tijd. Door het oprichten en verbinden van oases der menselijkheid op
aarde, startblokken van een nieuwe samenleving op biologisch-dynamische grond
kan, door het vrede sluiten met zichzelf, de ander en de aarde, een stap in de
goede richting gezet worden. Als het centrum van zulke nederzettingen zou dan
een “Huis van de Deugden” opgericht kunnen worden met 12 zetels van waaruit de
12 Machten zitting kunnen nemen om met hun machtige vleugels toenemend de
mensheid op aarde zegenrijk te verheffen om haar midden terug te vinden en
te behouden.
Ziedaar, de verkiezingscampagne voor de nieuwe partij De
Deugden. Voorlopig, d.w.z. vanaf 13 augustus tot en met 11 september zijn de
12 leden van deze partij in het theehuis van De Roos aanwezig om (via de nieuwe
blog of het boek zelf raad te geven) of alleen te bezichtigen. Na het sluiten
van de expositie ligt het mede aan u, waarde lezer, of het mogelijk wordt om
met deze partij op weg te gaan, d.w.z. met de tentoonstelling door
stad en land trekkend De Deugden aan de man (en vrouw) te brengen. Dit kan
namelijk alleen maar als de Willehalm Stichting de verluchtingen kan
aanschaffen of ze in bruikleen krijgen. Ik hoop op uw mogelijke steun te mogen rekenen en dat u van de partij bent.
(Update: DegStichting heeft de Deugden in bruikleen gekregen tegen een maandelijks vergoeding aan de schilder voor een jaar en is bezig een expositie met de 12 maandmeditaties in het Nederlands en Engels van 3 april to 10 mei 2013 in het Amsterdamse Stadhuis te organiseren.)
(Update: DegStichting heeft de Deugden in bruikleen gekregen tegen een maandelijks vergoeding aan de schilder voor een jaar en is bezig een expositie met de 12 maandmeditaties in het Nederlands en Engels van 3 april to 10 mei 2013 in het Amsterdamse Stadhuis te organiseren.)
Robert Jan Kelder
Geen opmerkingen:
Een reactie posten